Úvod 2/2
Protože jsem si vybral ke svému srdceryvnému projevu tak božího poskytovatele základních verzí webových stránek, tak to prostě musím rozdělit. Nedá se svítit, halt úvod je úvod a ordnung muší bejt...
___________________________________________
Kop 1
Kop 2
.
.
.
Kop 11 bum bum bum bum bum, z kolen se line bublání a mé ušní bubínky trochu bědují, srdce však jásá a i rozum se na chvíli zastavuje. Je to prostě taková ta hloupá ale upřímná radost. Po 14 měsících od dovezení motorky jsem konečně uslyšel ten kýžený zvuk. První velký krok s pracovním názvem "Motor - srdce motorky" je z velké části završen! Mám fakt radost...
Pozn.: Kdyby nad tím /nad výběrem výpletů/ někdo dumal, tak ano, na 356 patří M3,5, avšak v nově vyrobených indický, prý chromovaných, leštěných a otřepů zbavených v ČR, jsou díry 7,3mm. Výplet M3,5 má šířku strany 5,5 mm. Proto jsem zvolil výplet M4, který má šířku strany 6,5 mm.
16.1. 2018 Výplet..
28.1. 2018 Vyplétáme a centrujeme
Konečně jsou doma výplety správných rozměrů. Ještě si v Unihobby koupím filcový kotouč a decentně s ním přejedu brzdový buben - takový lehce matně chromový lesk - stejně než to budu kompletovat to bude ještě matnější :D Vypletení ráfku je podstatně snadnější než jsem si představoval. Trochu sem sice zezačátku přetáhl první stranu, ale člověk to dostane do ruky, je to o trpělivosti - žádné velké otáčení, hlavně nikam nespěchat, lehounce pootáčet a sledovat a nebát se vracet zpátky... Nyní mám ráfek vycentrován na házivost cca 0,5-0,8mm, takže to hotové není, beru si ho s sebou do Prahy, kde to doladím a nafotím, v jakých podmínkách jsem to zatím dělal a jakým postupem - tohle může to být pro někoho přínosné..
Nyní se však dívám zas o kousíček dopředu. Staré Barumky 3,00 - 16 s typickým starým zmijovitým vzorkem jsou, navzdory tomu, že mají nádhernou hloubku dezénu, tvrdé jak galusky, zpuchřelé a popraskané, zkrátka zašlé tak moc, že by to velkou parádu na novém ráfku neudělalo. Nehledě na to, že jejich vyzrálost - tvrdost je tak velká (na stupnici Shore D alespoň 45), že kdybych to chtěl páčit na nový ráfek, asi bych z toho tou silou oloupal všechen chrom...
Zaměřil jsem se na pneumatiky, které mají klasický "vintage" vzorek, nebo je mu alespon podobný.
1. Mitas 3,25 - 16, H05
Tuto dobře známkou klasiku jsem chtěl jak na přední, tak na zadní kolo, bohužel pro mne není k dostání pro ráfek 3,00 - 16. Nehodlám mít přední pneu takovou a zadní makovou...
2. Vee Rubber 3,00 - 16 VRM 015
Tato pneumatika má dle mého názoru celkem pěkný "vintage" vzorek, možná i hezčí než mitaska H05 - víc mi to připomíná staré barumky... Tyto pneumatiky u mě zatím vedou, pokud se budu držet myšlenky, že na kejvě budu mít jak vpředu, tak vzadu 3,00 - 16, jelikož se to v minulosti takto montovalo a takto ke mě i moje lidovka přišla.. ten rozdíl 0,25 na předku je prd, a myslím, že je to lepší než dát na obě 1,85B Mitas H05, byť by to vyšlo asi levněji...
V knize MOTOCYKLY Jawa 125 175 250 350 (Josíf, Kubíček, Pivrnec, Hruška, Bezouška) SNTL 1959, jsem dokonce v tabulce na straně 13 dohledal že by tam měli být ráfky 16 x 2,5, což je asi 80mm široká kráva, asi překlep... nicměné pneumatiky popisují jako shodné, jak přední, tak zadní 3,00 - 16 s tloušťkou drátů kola 3,1 mm!...
3. HEIDENAU 3,00-16 K31
Další z pneumatik s povedeným vzorkem. Vzorek mi velmi připomíná pneumatik na černobílých fotografiích 175/356, z roku 55-57... Realita však může mást. Pneumatiku 3,25 - 16 od stejného výrobce jsem se stejným vzorkem K31 nedohledal... bohužel... hold zasejc varianta 2 x 3,00 - 16 na dva ráfky 16x1,6..
4. Fortune 3,25 - 16, F876
Ačkoli na motokrámku píší, že se jejich vzorek podobá starým vzorkům ČEZET, tak mě to nepřesvědčilo, vzorek je podle mého názoru pěkně hnusnej a dal bych si ho tam možná, kdybych to měl zadarmo, pač to jde vyhodit vždycky žejo... Výhoda je, že je větve výrabí jak v 16 x 3,00 tak v 16 x 3,25 ! Soudruzi z Mitasu, styďte se! V porovnání s proletáři z Vietnamu, stojíte za starou galusku. No a ještě něco, jsou ze všech nejlevnější.
24.2. 2018 V
Dnes je to čtvrtý víkend, co jsem na motorku de-facto ani nesáhl. Nebyl zkrátka čas. Motorce se postavily do cesty vyšší priority, jako je rodina, láska, svatba... :-) Nepopírám, že mi to nechybí a nerve mi to tu část jawařského srdíčka, ale co se dá dělat. A aby toho nebylo málo přivezl jsem si s sebou z Prahy nějaký moribundus, takže nastává to nejhorší, co může člověka, který prahne po tom, aby si u všelijakého bastlení(v německém slova smyslu) odpočinul od všedních věcí. Hold se bude ležet v posteli a tupě koukat z oka do zahrady.. co víc si přát. Snad za dalších 14 dní..
Abych do tohoto zápisu vnesl nějaká pozitiva, vydražil jsem minulý pátek pěknou brzdovou páku s tisícihranem.
Čas si mimo jiné krátím i u videí od pana Pavla Hudečka, takový fajn chlapík, který točí užitečná videa na YT - https://www.youtube.com/channel/UCyrsz7e_zf9H5FS4Qzi4ylQ.
28.4. 2018 Přes víkend v Praze
Přes víkend v Praze, znamená velkou pravděpodobnost kompenzovat si nedostatek kontaktu s dílnou, nějakým tím nákupem. Dost na tom, že jsem si minulý víkend přivezl z Prahy domů, kromě sračky, i nějaký ten nový vercajk a nemohl to ani vyzkoušet:
Úchylkoměr 0-10/0,01mm | 309 | ||
Stojánek magnetický 80N | 289 | ||
Vrtáky do přetržených šroubů SADA 6 ks | 132 | ||
Klíč na olejový filtr | 44 | ||
Bity 5/16" | 36 |
Ale zpátky k tomu, že jsem byl nucen nedobrovolně pár dní chcát prdelí a ležet v posteli s prázdnym břichem - to nechceš - a nesáhnout absolutně na nic. Neee, pomáhal jsem sázet cibuli na zahradě.. aspoň něco.
Nicméně když se tělo umoudřilo, byl zas víkend "tady" a tak jsem se tedy rozhodl objednat ráfek 16 x 1,85 + výplet od mottokenny, vyjde to na nějakých 1190+730+poštovné. A protože už budu mít oba dva výplety, tak si k nim objednám i obutí.
No a jelikož jsem si udělal pořádek v excelovském rozpočtu, který sem jednou také dodám, a mimochodem zjistil, jak začínám být "v mínusu", tak jsem tomu rozpočtu musel jednou pro vždy podtrhnout onu pomyslnou šibeniční stoličku.
Jsem ale pragmatik a ještě ve znamení Váhy.. a tak jsem zvažoval a vážil a zvažoval.., hrozná vlastnost. Dumal jsem nad příspěvkem z 28.1. 2018. Chtě nechtě, nasral jsem si tam pěkně do úst. Nebudu sketa a nebudu to přepisovat. Jestli to plkání někdo čte, tak mu je vše jasné, máme tu vítěze. Předtím, ale ještě jedna tabulka - dodatečná zjištění a následné argumenty:
Název | Cena [kč] | Původ |
Mitas H05 3,25 | 682 | Česko |
Vee Rubber 3,00 | 725 | Tchaiwan |
Hidenau 3,00 | 777 | Německo |
F876 3,00 | 499 | Vietnam / Tchaiwan |
F876 3,25 | 551 | Vietnam / Tchaiwan |
Takže, Mitaska bohužel padla hned na začátku, prostě jsem nechtěl mít vepředu "tlustou bačkoru". Nevím, leda bych to u někoho viděl a shledal to za únosné. Neviděl jsem a tedy neshledám. Hánulapětka nebude, dělá se jen v 3,25.
Vee Rubber 3,00, za ty prachy a rovněž Tchaiwan jako F876? To už radši Hidenau.
Hidenau? F876 je oproti ní skoro o 25% levnější. Při uvážení poměru cena/výkon, tedy jasně vede F876. Možná jsem si jen zvykl na její vzhled, na tu rádoby hadovku, možná se ve mě hnul malej škrt. Nevím. Každopádně tak jko tak na Čezetu dám jinou než originální a jinou než Českou pneu. Ano byla zde varianta zkusit dát staré pneu do horké vody, aby změkly a daly se lépe nasadit, ale dát k nim nové ráfky? To je, jak by řekl kolega Pavel, jako házet perly sviním.
Dám tam nové, budou to F876, budou od větví a padnou tam jak prdel na hrnec. How.
1.5. 2018 Přední tlumiče
Tak jsem zjistil, že na motorce mám vidlice druhého provedení - s kuželem, bez táhla, více v knize Motocykly Jawa-Čz 125 175 250 350 Josíf, Kubíček a spol. na straně 65.
To mi dává důvod přemýšlet nad tím, že by to mohl být rok "narození". Když uvážím další znaky na motorce nalezené a také číslo stroje(rámu).
7.7. 2019 Souhrn událostí
Musím říct, že jsem polevil. Za tu dobu se toho však událo poměrně hodně, tedy alespoň na poměry mé relativně pohodlné, v určitém stereotypu si libující, osobnosti.
Uvedu jen pár zásadních věcí:
květen 2018 stěhování se do „nového“ bydlení
Protože jsem v září 2017 dokončil ČVUT a v prosinci 2018 požádal ženu mého života o ruku, byl nejvyšší čas přestěhovat se z podolských kolejí. Po určitých peripetiích jsme se nastěhovali do staršího ale velmi pěkného bytu v pražské Krči. Zde byl můj hlavní cíl zkulturnit sklep, abych tam mohl dělat jawařinu… moc jsem jí zde neudělal, zkulturnění sklepa jsem dokončil zhruba před dvěma měsíci.
Následující fotografie nejsou úplně chronologické a předbíhají pozdější text.
Bohužel nemám zachycen úplně původní „stav“ sklepu po otevření. Bylo to ještě o krapet horší…
Nějakou dobu to trvalo, vyklizený bordel jsem trousil do pražských popelnic jak pan Neruda slámu ve známém fejetonu „Kam s ním?“
Konečně jsem sehnal suprový York 125, každej normální chlap musí mít svěrák, to dá rozum! Jsem za to prasátko fakt rád. Kde je svěrák musí být i ponk. Ponk jsem si vyrobil jen provizorní. Materiál jsem vzal z těch rozebraných bastlů z horních fotografií, koupil jsem jen spojovák. Přeci jen nebudu investovat do cizího..
Během roku jsem utratil nějaký ten chechták za vybavení dílny. Ikdyž tyto hračky máme napůl s tátou J Český svářecí inventor Omicron Gama 160 a Makita HP1640k, 680W (Rumunsko).
Zkusil jsem si svařovat. Moje první „větší“ svařování, no upřímně spíš lepení. Svary ošklivé, funkčně však v pohodě.
A konečně nějaká práce přímo na čízu.. Vycentrováno na mám cca na +-0,3mm, ve svaru to je ještě horší.
červenec 2018 jsem strejdou
Krásná a radostná událost, díky sestře mám nový titul „strejc“.
srpen 2018 jsem ženáč
Jak jsem již předestřel, po 7 letech jsem do toho „praštili“. Takže se celých 7 měsíců více, či méně odehrávalo v duchu svatebních příprav. Povedlo se.
leden 2019 už to není jen přibližovadlo
po asi 3 měsících mám vybráno. Hyundai i30 combi, 2013, 1.6 crdi 81kW/260N.m (dodnes jsem nedohledal momentovou křivku). Historii vozidla jsem si ověřil dokonce i díky tomuto článku http://www.autoforum.cz/tiskove-zpravy/ceska-posta-vsadila-na-auta-od-hyundai/.
Na fotce jsem díky SPZ našel můj wagon!
květen 2019 velké rozhodnutí
Řekněme, že jste sezdaný pár 25-27 let, bydlíte v Praze a chcete svůj život posunout někam dál. Chcete založit rodinu a zhruba po dobu jednoho roku se poohlížíte po nemovitosti, kterou byste chtěli koupit. Protože jeden z Vás dvou vyrostl na vesnici a v baráku, rádi byste koupili nebo postavili rodinný dům. Praha Vás ale dožene k uvažování nad koupí bytu.
Dobrá, kouknete se, kde se pohybují ceny starých pražských bytů 3+1, začínají někde na 2,8-3 milionech, tedy ty družstevní samozřejmě. Řeknete si sakra, za starej zavšivenej byt, který není v osobním vlastnictví majitele, bych měl dát 3 míče? Protože se díváte poctivě, tak si zjišťujete i ceny v okolí Vaší rodné vesnice, v mém případě jsou to města CV/JV. A hele, tam byty v osobním vlastnictví začínají na 700 tisících a musím říct, že to nejsou ani takové štěničárny jako ty za 3 míče v Praze.
Dále už vlastně od nástupu do práce (výzkumáku) přemýšlíte, jestli ta výplata není fór a jestli se něco zlepší? Přeci jen jste studovali 18 let, z toho 9 let strojařinu na ne zcela lehkých školách. Není to tak trochu výsměch? Támhle Franta s Pepinou z učňáku, už má barák a před ním 3 káry z reichu. Ano máte pravdu, srovnávat se s Frantou z učňáku je blbost, ale ta představa nasere. Franto, samozřejmě ti to ale přeju!
Zákonitě následuje diskuze mezi čtyřma očima, vícekriteriální rozhodování, ujasnění si priorit, a když už i Vaše žena, která miluje Prahu, zjistí, že tudy cesta nevede a uvědomí si, že to tu tak růžové není, začnete jednat.
Jednáte. Jednáte. Hledáte. Najdete. Vyjednáte. Je to zajímavá práce, bohužel měníte „cnostný“ obor kolejových vozidel za automotive. Ideály shořely plamenem jak papír. Jste rozpolcení, ten obor máte rádi, nejste v tom úplně marní, a výzkum, byť ne tak seriózní jak byste si představovali, Vás celkem naplňuje. Jenomže cti se nenajíte. Loajalita Vám nezaplatí hypotéku.
Pokračuje to. Uvnitř se samozřejmě stále perete s myšlenkou, že opouštíte obor, ve Vašem případě již zmíněná kolejová vozidla. Upřímně však musíte uznat, že nejste zapálený vláčkař, nebo dokonce šotouš. Ten obor jsem si zvolil, protože jsem v něm viděl cosi jako vyšší princip. Užitná hodnota kolejových vozidel a nezvrácenost oproti automobilovému průmyslu byla hlavním iniciátorem. Další motivací byla vidina solidní a slušně ohodnocené pracovní příležitosti.
Začínáte rozlišovat čest od pošetilosti. Vzpomenete si na všechny ty sračky, co Vám rvali do hlavy na humanitních předmětech, ke kterým jste měl takový odpor. Maslowova pyramida! Potřeba seberealizace se tyčí úplně nejvýše, bude to asi důležitá součást vašeho života. Jenomže tam někde dole má ta pyramida „základy“ v podobě Potřeby bezpečí a jistoty! Aha, kvalitní stavba by měla mít kvalitní základy, aby se při sebemenším větru nezřítila jak domeček z karet. Bingo.
Shrnete si fakta: nástupní mzda v Ústeckém kraji o 30% vyšší než plat ve výzkumáku po 2 letech (4 letech, když budete uvažovat docházení během magisterského studia), nulové náklady na bydlení (dvougenerační barák vašich rodičů je dobrý plán na to, jak našetřit na základ hypotéky a možná ještě víc).
U rodičů ještě zůstanu, představte si, že se Vám narodí malinký uzlíček. S pocity radosti přicházejí přímo úměrně pocity starosti. Prarodiče jsou v tomto životním okamžiku významnou oporou a jsou rovněž šťastni, že nějak rozumně vídají vnoučata.
Byť jste nikdy nechtěli zůstat v Praze, za ta léta jste si na ni tak nějak zvykl a bude Vám samozřejmě chybět. Z CV je to do Phy necelých 100 verstv. Lidi z východu by se tomu zasmáli, tolik běžně jezdí do sámošky pro batrbrodik.. Je to za humny.
Uhelné pánve pomalu usínají a Krušné hory nejsou zdaleka tak krušné jako nádherné.
Zůstáváte věrní strojařině, kterou máte rádi. Máte jistý karierní postup.
Jste rozhodnuti.
„Nebudeme přežívat v přeceňované Praze, budeme žít jako lidi tam, kde to dává smysl .“
27.7. 2019 Konečně ťamanský pláště
V kombinaci s indickým chromem..
Ani mě to neuráží :-)
30. 8. 2019 Aktivní maminka
Protože mám na číze docela slušné kluzáky předních šavlí s jedním šroubem (3. provedení) na prostřední úchyt blatníku a přitom jsem v nich měl volně vložené kužely z 2. provedení (jak to asi mohlo ty kreténe cos to udělal fungovat) a tento princip tlumení se mi pro jeho názornost líbí, rozhodl jsem že si nechám vytočit "mezikusy". Tyto mezikusy by se vkládali do spodních kluzáků, byly by defakto nosiči kuželů a zároveň by byly spojené s kluzákem přes výpustný šroub..
Vznikly tak první návrhy.. z nichž jsem poté vybral jednu pokud možno co nejednodušší variantu. Jasně, šlo by to na prasáka navařit na kulatinu a tu tam strčit, nicméně chtěl jsem zachovat rozebiratelnost a zároveň možnost axiálního pojištění. Také jsem se snažil klást důraz namožnost vypouštění oleje.
Vymodeloval jsem si to ve 3D a udělal si výkresy.. (zde nastává ta má chyba - jeden výkres 3x vytištěn.. k tomu se dostanu..)
Výkresy jsem dovezl z Prahy domů, zeptal se táty, jestli mi to soustružník u nich ve firmě vytočí... Z flašku a dvě krabičky cigaret.. Nějakou dobu se nic nedělo a já netlačil na pilu, tak nějak jsem na motorku stejně neměl potřebný čas. Jeden den jsem se zeptal táty, jak to vidí a on mi řekl, že ho zrovna urgoval... Druhý den přišla mamka z práce a přinesla dva vytočené válečky za 1500 kč... Aktivistka. Dotáhla jeden z výkresů do práce (u nich vypalují tam laserem a vodou), tak to jejich "velitel divize" outsourcoval... a hle litr a půl bez předchozí domluvy / nacenění.. Protože je to maminka, tak se snad ani nejde zlobit, nicméně to snad bylo poučení i pro ní... je potřeba mluvit, komunikovat, ne každý překvapení má happyend a mě se pomalu rozpouští sen a low-cost renovaci..
Se spracováním jsem spokojený, co jsem si počítal, tak mi to ubere 18-20 ml z celkové náplně 150 ml..
Trochu ve hvězdách je, jak přesně je vycentrován výpsutný šroub... a jak to půjde zašroubovat.. (se sundaným kluzákem to určitě půjde, nebo si vyrobím přípravek. Měnění bude komplikovanější.. ale říkám si, nebudu na tom jezdit každý den do práce.. ale jednou dvakrát do roka..
...
...
2.9. 2019 V novém pracovním prostředí
...nástup
15.9. 2019 Spasování plechů
Spasování plechů před lakováním se dá již vnímat jako příjemná pruda. Oxymóron? Zase? No pruda to fakt, ale fakt pěkná. Rok jsem se díval jen na kostru.. a teď! Sakra, vždyť ono to zas vypadá trochu jako motorka!! Úplnej californian :D
...
Bohužel budu muset ještě svařovat některé méně pohledové díly - podblatník (2 cm prasklina), podsedlová polička, vnitřek bateriového kastlínku, a úchyt nádrže. Jo a úchyt sedla... já mám práce, že budu makat jak barevnej.
...